۱۰ فیلم برتر تاریخ که به شما کمک می‌کنند با سختی‌ها کنار بیایید؟ 

۱۰ فیلم برتر تاریخ که به شما کمک می‌کنند با سختی‌ها کنار بیایید؟ 
فیلم‌های سینمایی می‌تواند به زندگی ما معنا ببخشند و زندگی‌مان را دگرگون کنند. در مطلب حاضر ۱۰ فیلم معنادار برتر تاریخ که می‌تواند شما را در مواجهه با مشکلات قوی کند، معرفی شده است. 
کد خبر: ۹۲۶
|
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

زی‌سان: فیلم‌های سینمایی برای ما معنایی بیشتر از سرگرمی دارند. بسیاری از افراد از درون فیلم‌ها ترکیبی از شادی، غم، هیجان و استرس را تجربه می‌کنند که می‌تواند با تجربیات روزمره زندگی آن‌ها در ارتباط باشد.

به گزارش «زی‌سان»، برخی از فیلم‌ها ممکن است در معنا بخشیدن به زندگی، کنار آمدن با مشکلات، الهام بخشیدن برای رشد کردن، ایجاد انگیزه و افزایش امید به زندگی اثر مثبتی داشته باشند. در ادامه نوشته حاضر مجموعه‌ای از ۱۰ فیلم معنادار برتر تاریخ که می‌توانند به شما برای کنار آمدن با مشکلات و سختی‌ها کمک کنند معرفی شده است. 

 

۱- رستگاری در شاوشنگ (The Shawshank Redemption)

«رستگاری در شاوشنگ» ساخته فرانک درابونت، با بازی «تیم رابینز» و «مورگان فریمن»، از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود. این فیلم که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد، در مورد زندگی «اندی دوفره» است، یک بانکدار برجسته که به اتهام قتل همسر خود و دوستش محکوم شده است. داستان این فیلم در بازداشتگاه ایالتی شاوشنگ می‌گذرد.

فیلم به زندگی زندانیان و درگیری‌های ناعادلانه می‌نگرد. ایده اصلی فیلم، امید با زور خشونت است، با تأکید بر اینکه می‌توان بر این خشونت غلبه کرد و زندگی جدیدی را آغاز کرد. رستگاری در شاوشنگ را میتوان در لیست بهترین فیلم‌های تاریخ قرار داد.

فیلم رستگاری در شاوشنگ

۲- انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society)

فیلم انجمن شاعران مرده، فیلمی ۱۲۸ دقیقه‌ای به کارگردانی «پیتر ویر» و بازی درخشان «رابین ویلیامز» است. انجمن شاعران مرده در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. فیلم‌نامه برگرفته از رمانی باهمین نام اثر ان. اچ. کلاین بام است. نام فیلم برگرفته از شعری از «جان کیتس» است: «آیا شاعران مرده در بهشت جای دارند/ در جایی بهتر از زمینی که انسان در آن زندگی می‌کند؟»

انجمن شاعران مرده حکایتی است از برپاخاستن؛ حتی در میان سرمایی خانمان سوز و شکفتن جوانه ایی از دل سنگی سخت. داستان فیلم درمورد کالج «ولتن» است که قوانینی بسیار خشک و سخت‌گیرانه دارد، و دانشجویانی که بشدت تحت نظارت خانواده هستند و هرکدام به نحوی از طرف خانواده، جامعه و مدرسه کنترل شده و اجازه شکوفایی به آن‌ها داده نمی‌شود و با نگاهی تک بعدی از آن‌ها خواسته میشود که فقط و فقط به درس و تحصیل پرداخته و نمره‌های درخشان کسب کنند و، اما نقطه عطف داستان، که با بازنشسته شدن دبیر انگلیسی و ورود جانشینی برای او به نام «جان کیتینگ» آغاز می‌شود. معلمی که هیچ شباهتی به دیگر دبیران این دبیرستان ندارد.

فیلم انجمن شاعران مرده

۳- مرد بارانی (Rain Man)

مرد بارانی (Rain Man) نام فیلمی آمریکایی به کارگردانی بری لوینسن محصول سال ۱۹۸۸ است. در این فیلم تام کروز در نقش «چارلی ببیت» و داستین هافمن در نقش «ریموند ببیت» (مرد بارانی) حضور دارند. فیلم مرد بارانی در سال ۱۹۸۹ توانست ۴ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای داستین هافمن، را بدست آورد. 
چارلی بابیت (تام کروز) جوانی که غرق تجارت اتومبیل‌های لوکس است با خبر می‌شود پدرش فوت کرده و خانه ۳ میلیون دلاری‌اش را به برادر نادیده‌اش، ریموند (داستین هافمن) که دچار بیماری روانی اوتیسم است، بخشیده است.

فیلم مرد بارانی

۴- فهرست شیلندلر (Schindler's List)

این فیلم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ به تهیه‌کنندگی برانکو لوستینگ، جرالد آر مولن و استیون اسپیلبرگ توسط استودیو یونیورسال پیکچرز با بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری تولید و اکران شد. «فهرست شیندلر» داستان اسکار شیندلر، تاجر آلمانی را روایت می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم، جان بیش از هزار پناهنده یهودی را از هولوکاست با به کارگیری آن‌ها در کارخانه‌های خود نجات می‌دهد. این فیلم بر اساس رمان “کشتی شیندلر” نوشته توماس کنلی ساخته شده است.

«فهرست شیندلر» فیلمی قدرتمند و احساسی است که مضامین قهرمانی، بقا و ظرفیت انسان برای شر و شفقت را بررسی می‌کند. فیلم‌برداری، موسیقی و بازی‌های فیلم همگی به تاثیر آن کمک می‌کنند و به طور گسترده‌ای آن را یک شاهکار فیلم‌سازی می‌دانند.

فیلم لیست شیندلر

۵- نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

فیلم سینمایی نجات سرباز رایان، یک فیلم جنگی و حماسی محصول سال ۱۹۹۸ است که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی رابرت رودات ساخته شده‌است. داستان این فیلم در سال ۱۹۹۴ و زمانی در ذهن رودات شکل گرفت که داشت از بنای یادبود چهار برادر کشته شده در جنگ داخلی ایالات متحده آمریکا دیدن می‌کرد. رودات تصمیم گرفت تا داستانی شبیه به آن‌ها در جنگ جهانی دوم بنویسد. او فیلم‌نامه را نوشت و در اختیار مارک گوردون قرار داد. نهایتاً استیون اسپیلبرگ به عنوان کارگردان انتخاب شد. 

فیلم نجات سرباز رایان، با استقبال خوبی از سوی تماشاگران و منتقدین روبه‌رو شد. این فیلم به صورت جهانی، ۴۸۱٫۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۸ تبدیل کرد. آکادمی علوم و هنر‌های سینما این فیلم را نامزد ۱۱ جایزه اسکار کرد، از جمله اسپیلبرگ که جایزه بهترین کارگردانی را برد. نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۹، وارد شبکه ویدئویی خانگی شد که ۴۴ میلیون دلار فروخت.

فیلم نجات سرباز رایان

۶- (The Pianist)

این فیلم در ژانر جنگی، درام، زندگی‌نامه و موسیقی که در سال ۲۰۰۲ توسط کارگردان معروف رومن پولانسکی ساخته شد. در حالی که فیلم پیانیست برهه‌ی زمانی جنگ جهانی دوّم و تراژدی زندگی یهودیان لهستانی را زیر ذرّه‌بین می‌برد؛ امّا با خودداری از نزدیک شدنِ بیش از حد به واقعه‌ی کشتار یهودیان – که ممکن بود فیلم را همانند اکثر فیلم‌های مرتبط با هولوکاست در مسیر ثبت یک «سرنوشت محتوم» بکشاند- به روایتی از تقلای سخت برای زنده ماندن مبدّل می‌شود. روایتی که هم شرایط هولناک و غیرانسانی برضدّ یهودیان را به تصویر می‌کشد و هم با به صحنه آوردن کمک و شفقت غیریهودیان، دفاعیه‌ای ظریف از مفهوم «انسانیت» به لایه‌های فیلم و برداشت تماشاگران از وقایع جنگ جهانی دوّم اضافه می‌کند. روایتی که در برابر نیروی سرسخت و بی‌رحم سرنوشت، مقاومت و رهایی را جستجو می‌کند.

فیلم  پیانیست

۷- (A Beautiful Mind)

ذهن زیبا در سال ۲۰۰۱ بر اساس کتابی به همین نام نوشتهٔ سیلویا ناسار و به کارگردانی ران هاوارد ساخته شده است. این فیلم در سبک درام زندگینامه‌ای است که به زندگی جان نَش ریاضی‌دان برندهٔ جایزهٔ نوبل اقتصاد می‌پردازد و مسائلی را که او به دلیل بیماری روان‌گسیختگی با آن‌ها مواجه می‌شود، به تصویر می‌کشد. فیلم ذهن زیبا، در مورد زندگی ریاضی دانی با استعداد، امّا غیر اجتماعی است که پس از پذیرش کار محرمانه رمز گشایی، زندگی اش تبدیل به کابوسی هولناک می‌شود.

فیلم  ذهن زیبا

۸- مسیر سبز (The Green Mile)

این فیلم با داشتن ژانر‌های جنایی، درام، فانتزی و معمایی محصول سال ۱۹۹۹ آمریکا و به کارگردانی فرانک دارابونت است. فیلم The Green Mile مسیر سبز با امتیاز ۸.۶ از ۱,۲۳۲k رای در سایت IMDb از طرف منتقدان و مخاطبان تحسین و مورد استقبال قرار گرفته است. 

فیلم مسیر سبز در محیط یک زندان ایالتی رخ می‌دهد و داستان درباره‌ی پل اجکام (با بازی تام هنکس)، سرنگهبان بخش محکومان مرگ است. یکی از زندانیان، مردی قوی و بزرگتیتر به نام جان کافی (با بازی مایکل کلارک دانکن) به اتهام قتل دو دختربچه به اعدام محکوم شده است. اما هنگامی که جان کافی نیرویی خارق‌العاده‌ی شفابخش دارد که با آن می‌تواند بیماران را بهبود بخشد، همه چیز تغییر می‌کند و اتفاقات جالبی پیش می‌آید.

فیلم مسیر سبز

۹- در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

به دنبال خوشبختی یا در جستجوی خوشبختی، نمایشگر روز‌های سخت زندگی کریس گاردنر میلیاردر آمریکایی است. این فیلم درام به کارگردانی گابریل موچینو و بازی درخشان ویل اسمیت در سال ۲۰۰۶ بر روی پرده سینما رفت. در جستجوی خوشبختی موفق به کسب نمره ۰/۸ از سایت imdb شده و همچنین ویل اسمیت برای نقش‌آفرینی در این فیلم، نامزد کسب جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شده‌است.

احتمالا در جستجوی خوشبختی تنها فیلمی که شما در ژانر موفقیت یا سبک‌های مشابه نگاه کرده‌اید، نیست؛ اما این اثر از چند لحاظ در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود. مهم‌ترین وجه تمایز در جستجوی خوشبختی با سایر فیلم‌های مشابه نوع روایت داستان است. دیدن بخش کوچکی از سختی‌ها و مشقت‌های افراد در راه رسیدن به موفقیت، در این گونه فیلم‌ها برای ما تبدیل به عادت شده‌است. اما ویژگی جالب در جستجوی خوشبختی این است که شخصیت اصلی فیلم، از همان ابتدا تا انتها در حال دویدن، تلاش‌کردن و شکست‌خوردن است.

فیلم در جستجوی خوشبختی

۱۰- گلادیاتور

فیلم گلادیاتور در سال ۲۰۰۰ اکران شد. این یک فیلم حماسی تاریخی به کارگردانی ریدلی اسکات است و راسل کرو در نقش اصلی ماکسیموس دسیموس مریدیوس ایفای نقش کرده است. روایت فیلم تاریخی گلادیاتور درباره‌ی ماکسیموس، فرمانده‌ی نامدار و محبوب سپاهیان پادشاه مارکوس ائورلیوس، سزار عادل روم است.

داستان از آنجایی آغاز می‌شود که پادشاه، مارکوس ائورلیوس، پس از فتوحات بسیار به فرماندهی ماکسیموس، تصمیم می‌گیرد پس از مرگش جایگاهش را نه به پسر خود، کومودوس، بلکه به ماکسیموس بسپارد. کومودوس پدر را به قتل می‌رساند. ماکسیموس از مرگی که توسط شاه جدید به آن محکوم شده است می‌گریزد، اما وی را به بردگی می‌برند. تقدیر ماکسیموس را به گلادیاتوری مبدل می‌کند که در جنگ گلادیاتور‌های روم حاضر می‌شود. او در پی انتقام برای کشته شدن خانواده¬‌اش و اجرای اهداف سزار سابق به شهر بازمی‌گردد.

فیلم گلادیاتور

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون